کاربرد های سیکلوهگزان

کاربرد های سیکلو هگزان برای چیست؟ روش تولید سیکلوهگزان به دلیل خواص شیمیایی متمایز، سیکلوهگزان به عنوان استاندارد در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب با نقطه اشتعال 20- درجه سانتیگراد و وزن مخصوص 0.78 بسیار قابل اشتعال است.

روش تولید سیکلوهگزان

این ماده که یک سیکلو آلکان با درجه پایداری بالایی است، در نفت خام با غلظت 0.1 یافت می شود. در تولید نایلون، اغلب به عنوان یک واسطه استفاده می شود.

هیدروژناسیون کاتالیستی بنزن، که می تواند در فاز مایع یا بخار در حضور هیدروژن انجام شود، تقریباً به طور کامل در تولید تجاری این ترکیب استفاده می شود. هیدروژنه کردن بنزن در فاز مایع در حضور یک کاتالیزور مبتنی بر نیکل، مرحله اولیه در فرآیندهایی است که در پاراگراف های بعدی برای تولید سیکلوهگزان از هیدروژن و بنزن توضیح داده شده است.

در ابتدا، راکتور اولیه علاوه بر هیدروژن جدید و بازیافتی، بنزن نیز دریافت می کند. در حضور یک کاتالیزور نیکل، واکنش هیدروژناسیون در یک راکتور ستون حبابی انجام می شود. با کمک یک حلقه گردش خارجی، کاتالیزور در حالت تعلیق نگه داشته می شود.

تبخیر جریان محصول که عمدتاً از طریق جریان سربار در راکتور بازیابی می شود، اکثر گرمای واکنش را حذف می کند. با عبور جریان برگشتی راکتور از مبدل حرارتی بویلر و تولید بخار کم فشار، گرمای باقیمانده از واکنش در حلقه بیرونی حذف می شود.

کاربردهای اصلی سیکلوهگزان

در این مرحله اکثریت بنزن خوراک تبدیل می شود. محصولات گازی موجود در جریان بالا به یک راکتور با بستر ثابت فرستاده می شوند، جایی که سیکلوهگزان از بنزن باقی مانده ساخته می شود. واکنش هیدروژناسیون نهایی در حضور یک کاتالیزور جامد مبتنی بر نیکل با پشتیبانی از آلومینا انجام می شود.

با فشار زیاد محصول تولید شده وارد ظرف بزرگی می شود. دو جریان از تراکم اکثر سیکلوهگزان خوراک تشکیل می شود: یک جریان با مقدار زیادی سیکلوهگزان مایع و مقدار زیادی هیدروژن گازی. جریان هیدروژن به سمت کمپرسور بازیافت حرکت می کند، جایی که به فشار اولیه راکتور می رسد و بازیافت می شود.

یک ستون تقطیر آلاینده های نوری مانند متان، اتان و هیدروژن محلول را از جریان مایع غنی از سیکلوهگزان جدا می کند. جریان سیکلوهگزان با مقدار بنزن باقیمانده کمتر از 100 ppm از پایین ستون جمع آوری می شود و محصولات سبک نهایی بازیافت شده از بالای ستون به عنوان سوخت استفاده می شود.

روشهای ساخت سیکلوهگزان این ماده بیشتر از هیدروژنه کردن بنزن با انواع کاتالیزورهای فلزی در دو فاز مختلف مایع و گاز ساخته می شود. کسر نفتا یا ایزومریزاسیون متیل سیکلو پنتان نیز می تواند این ماده شیمیایی را تولید کند. شکل زیر مسیرهای مختلف سیکلوهگزان را نشان می دهد.

بازار خرید و فروش سیکلوهگزان

خرید سیکلو هگزان و قیمت سیکلو هگزان را آنلاین دریافت نمایید. کاربردهای اولیه سیکلوهگزان شامل ایجاد واسطه های نایلونی مانند اسید آدیپیک، کاپرولاکتام و هگزامتیلن دی آمین است. این ماده در ابتدا به سیکلوهگزانون و سیکلوهگزانون تبدیل می شود که به ترتیب در تولید کاپرولاکتام و اسید آدیپیک استفاده می شود. نایلون 6،6 و نایلون 6 به ترتیب از اینها ساخته می شوند. حدود 60 درصد سیکلوهگزان برای تولید اسید آدیپیک استفاده می شود که از آن برای ساخت الیاف نایلون 6،6 استفاده می شود.

در سنتز شیمیایی، سیکلوهگزان به عنوان حلال، رقیق کننده و ماده خام استفاده می شود. این ماده شیمیایی یک ماده اولیه برای تولید نایلون صنعتی و یک حلال غیر قطبی برای صنایع شیمیایی است.

این ماده به عنوان حلال چسب می تواند جایگزین بنزن در کارخانه های چرم، چاپ و کفش شود. محصولات مخصوص خودرو، تینر لاک و چسب اسپری همگی حاوی این ترکیب هستند.

پاک کننده ها، چربی زداها، چسب ها، رنگ های اسپری، استانداردهای آزمایشگاهی، حشره کش ها و نرم کننده ها ممکن است از یک تا هفتاد درصد مواقع حاوی سیکلوهگزان باشند.

در صنایع مختلف از این ترکیب به عنوان بلوک ساختمانی استفاده می شود. به دلیل عملکرد پیوند مضاعف، از جمله اپوکسیدها، دیول‌ها و سایر محصولات مفید پایین‌دستی، می‌توان از آن در طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی و واسطه‌ها و محصولات پایین دستی استفاده کرد:

از آن برای ساخت پوشش های ضد آب، سیستم های کپسول LED، فیلم های مقاوم در برابر ترک، الاستومرها، اتصال دهنده ها برای پوشش ها، چسب های سیلان و سایر محصولات مفید پایین دست استفاده می شود.

سیکلوهگزان چیست و چگونه در صنعت استفاده می شود؟

بازار خرید و فروش سیکلو هگزان بر اساس گزارش های جدید، انتظار می رود بازار جهانی سیکلوهگزان با CAGR 4.9 درصد رشد کند و تا سال 2025 به 32.3 میلیارد دلار برسد. تغییر جهانی در رفتار مصرف کننده به سمت پایداری به طور قابل توجهی به گسترش بازار کمک کرده است. علاوه بر این، افزایش محبوبیت پرینت سه بعدی تقاضا برای این ترکیب محصول را افزایش می دهد.

به منظور پاسخگویی به تقاضای فزاینده، دولت ها در اقتصادهای نوظهور نیز هزینه های تولید را به دلیل رشد جمعیت، شهرنشینی سریع و صنعتی شدن افزایش داده اند. تقاضای بازار جهانی این ترکیب افزایش یافته است

به دلیل هزینه های تولید پایین و مقررات سست. علاوه بر این، پیش بینی می شود که تقاضای جهانی سیکلوهگزان در نتیجه افزایش سریع تولید نایلون افزایش یابد.

در سال 2016 تخمین زده شد که ارزش سیکلوهگزان حاصل از مصرف نهایی نایلون 6 بیش از 11 میلیارد دلار باشد. گسترش این بخش از گسترش صنعت نساجی در بازارهای جنوب آسیا بهره مند خواهد شد.

انتظار می رود که بازار این ترکیب شیمیایی در نتیجه گسترش صنایع نساجی، الکترونیک و خودرو در کشورهای در حال ظهور مانند چین و هند گسترش یابد. گسترش منطقه نیز به دلیل افزایش تقاضا برای مواد بسته بندی است. با توجه به افزایش مصرف نایلون، انتظار می رود بازار آسیا و اقیانوسیه گسترش یابد. چندین صنعت در سال های آینده رشد قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

روش های قرار گرفتن در معرض سیکلوهگزان این ماده شیمیایی یکی از آلاینده های اصلی در کارخانه های تولید چرم و کفش است. استنشاق و تماس با پوست در طول تولید یا استفاده ممکن است منجر به تماس با پوست شود.

سیکلوهگزان می تواند از هوا استنشاق شود، از آب آشامیدنی بلعیده شود، یا از طریق پوست محصولات حاوی سیکلوهگزان جذب شود. علاوه بر این، مطالعات هوایی شهرهای مختلف ممکن است وجود این ماده را در شیر مادر نشان دهد.

هنگام استنشاق یا بلعیدن، این ماده به راحتی جذب می شود. از طریق ریه ها به سرعت جذب خون می شود. احتمالاً به دلیل چربی دوستی این ترکیب، جذب پوستی در مطالعات حیوانی زیاد است.

بهتر است بدانید:

این ماده شیمیایی به سرعت توسط ریه ها جذب می شود، جایی که غلظت آن از 42 تا 62 درصد غلظت هوا متغیر است. سیکلوهگزان تزریق شده به موش ها از طریق گاواژ داخل وریدی یا خوراکی به سرعت جذب شده و در سراسر بافت آنها توزیع می شود.

سیکلوهگزان ترجیحاً در بافت های غنی از چربی مانند کبد، مغز و بافت چربی تجمع می یابد. آنزیم های سیتوکروم P450 این ماده را در کبد و سایر بافت ها تجزیه می کنند. این ماده دارای متابولیت های متعددی از جمله سیکلوهگزانون و ترانس سیکلو هگزان-1،2-دیول است.

48 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض، این ترکیبات در ادرار انسان و حیوانات آزمایشگاهی یافت شد. سیکلوهگزان بیشتر پس از دم از ریه ها خارج می شود. وارد ادرار شده و به مقدار کم دفع می شود. متابولیت های سیکلوهگزان بیشتر از طریق ادرار دفع می شوند و بیشتر به گلوکورونید ها و احتمالاً سولفات ها متصل می شوند.

خطرات و نکات ایمنی سیکلوهگزان 

سیکلوهگزان مایعی بی رنگ با بوی ملایم است. بسیار قابل اشتعال است و به راحتی با هوا مخلوط می شود و مخلوط های انفجاری تولید می کند. غلظت بالای این ترکیب پتانسیل ایجاد بیهوشی را دارد و می تواند چشم، پوست و سیستم تنفسی را تحریک کند.

چه چیزی سیکلوهگزان را از هگزان متمایز می کند؟

سیکلوهگزان و هگزان علیرغم تعلق به یک خانواده از آلکان ها، خواص شیمیایی و فیزیکی مشخصی دارند. این واقعیت که سیکلوهگزان یک آلکان حلقوی با ساختار حلقه ای و هگزان یک آلکان حلقوی است وجه تمایز اصلی آنها است.

با وجود داشتن تعداد اتم های هیدروژن متفاوت، هر دو دارای شش اتم کربن هستند. ساختار مولکولی و سایر خواص آنها در نتیجه این مشکل متفاوت است. در حالی که هر دو به عنوان حلال های آلی استفاده می شوند، کاربردهای صنعتی متمایز دارند.

هگزان مایعی آلی است که بوی نفت می دهد و بی رنگ، شفاف، بسیار فرار و قابل اشتعال است. هگزان یک هیدروکربن آلیفاتیک است که به عنوان یک محصول جانبی از پالایش نفت خام ساخته می شود.

اگرچه بخار آن از هوا سنگین تر و در آب نامحلول است، اما چگالی آن از آب بیشتر است. هگزان با برخی مواد شیمیایی مانند اکسیژن غلیظ، هیپوکلریت سدیم و کلر مایع بسیار واکنش پذیر است. بسته به نوع قرار گرفتن در معرض، این ماده شیمیایی می تواند باعث مشکلات سلامتی حاد یا مزمن شود.

یک آلکان حلقوی با ساختار تک حلقه ای سیکلوهگزان است. این یک مایع شفاف، بی رنگ و ارگانیک است که قطبیت ندارد و دارای بوی ملایم و شیرین بنزین است. بسیاری از آزمایشگاه های شیمیایی از آن به عنوان حلال استفاده می کنند.

هم انسان و هم حیوانات در معرض خطر این ترکیب هستند که به عنوان یک تهدید برای محیط زیست نیز در نظر گرفته می شود. این مایع در آب نامحلول است، اما در تتراکلرید کربن، متانول، اتانول، اتر، استون، بنزن و لیگروین محلول است.

بیشتر اوقات از سیکلو هگزان خالص به عنوان حلال استفاده می شود. علاوه بر این، در صنعت نایلون برای تولید پاک کننده های رنگ، مواد شیمیایی و پیش سازهایی مانند اسید آدیپیک و کاپرولاکتام استفاده می شود.

اثرات سیکلوهگزان بر سلامت استنشاق این ماده شیمیایی سمی باعث سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، عدم هماهنگی و سرخوشی می شود. زمانی که به صورت خوراکی مصرف شود، گاهی اوقات ممکن است باعث اسهال، استفراغ و حالت تهوع شود.

تماس با پوست باعث تحریک پوست می شود و مشکلات شدیدی مانند خشک شدن و ترک خوردن ممکن است در اثر تماس مداوم یا طولانی مدت ایجاد شود.

کاربرد های سیکلو هگزان برای چیست؟ درد، بلفارواسپاسم (بستن غیر ارادی پلک ها)، آبریزش، ورم ملتحمه چشم (التهاب ملتحمه چشم)، تورم پلک ها و فوتوفوبیا (حساسیت شدید به نور) همگی از عوارض جدی تماس چشمی هستند.

Write a comment